Forum

Ford Focus Club Sweden :: Forum :: FFCS :: Teknik & Trimmning

<< Föregående tråd | Nästa tråd >>
Missljud från motor?
Moderatorer: Tobbe, Harvest, Richard, STefan, rionesco, ansari, nilbri
Författare Post
Noname
torsdag mars 04 2010, 02.13
Registrerad medlem #1552
Registrerad: torsdag mars 04 2010, 01.51
Plats: e-tuna

Hej!
nu är det så att min focus 1.6 gör lite missljud från motor, som knackningar och gnissel ljud ifrån sig. gnissel ljud låter ungefär såhär: bzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz
det har hänt 3 gånger senaste veckan.
det händer oftats när den är kall men då har jag ändå kört i kanske 10 minuter, men senaste gången hade jag kört bilen ett bra tag, och då knackar det och gnisslar. Jag har nyligen bytt kamrem för ungefär en månad sen hos Meca. gick tillbaka och fråga men han sa att det inte var kamrem
När det lät första gången så åkte jag till mekanikern med desamma men ljudet försvann när jag va påväg dit! Samma sak hände andra gången. När jag väl kommit fram försvinner ljudet och motorn låter normalt. försökte lyssna vart ljud kom ifrån och då lät det som det kom från remmar, generator och annat som var bredvid, kanske en ventil? men då låter väl det inte bara ibland? borde inte motorn gå ojämt om det är något från motorn? Jag kanske är ute och cyklar men jag är tacksam för svar.
Tillbaka till toppen
Noname
fredag mars 05 2010, 17.43
Registrerad medlem #1552

det löste sig! Jag bytte olja bara =)
Tillbaka till toppen
uglynicke
fredag mars 05 2010, 21.57

Registrerad medlem #859
Registrerad: lördag februari 17 2007, 15.13
Plats: Umeå

Vad är det som gör att pga oljan det låter i motorn? Någon?

[ Bild avaktiverad ]
Tillbaka till toppen
Webbsajt
TomasW
måndag mars 08 2010, 09.24

Registrerad medlem #1283
Registrerad: lördag december 20 2008, 09.22
Plats: Uppsala

Skulle kunna tänka mig att det låter konstigt om man inte har någon olja alls, eller väldigt väldigt väldigt gammal olja.
Tillbaka till toppen
Noname
måndag mars 08 2010, 14.38
Registrerad medlem #1552

Jag hade för lite olja ett tag sen fyllde jag på med en olja som inte rekomenderas av ford. den va tydligen för tjock, och kunde inte smörja ordentligt. ganska känsliga i motor på focusarna sa mekanikern.
Tillbaka till toppen

Hoppa:     Tillbaka till toppen

Färgnyckel:
Huduv Administratör, Administratör, Forum Moderator, Medlem

Distribuera denna tråd: rss 0.92 Distribuera denna tråd: rss 2.0 Distribuera denna tråd: RDF